מוקד מידרג: 1-700-707-233

מה יותר משתלם: רכב מסחרי לעסק – מעל או מתחת ל-3.5 טון?


לא מעט עסקים עצמאיים מתחבטים בשאלה: האם לקנות לעסק טנדר או רכב פרטי במשקל עד 3.5 טון, או רכב מסחרי גדול יותר, מעל 3.5 טון ועד 4? ההתלבטות טמונה בהוצאות המוכרות: ברכב מעל 3.5 טון כל הוצאות הרכב מוכרות במאה אחוז למע"מ ומס הכנסה. אבל האם זה בהכרח משתלם יותר? בשביל לענות על השאלה צריך לחשב כמה יעלה להחזיק רכב כזה, מהי צריכת הדלק שלו ומהי ירידת הערך, כמה בפועל מוכר למס הכנסה ומע"מ, ועם כמה בסופו של דבר נשארים בכיס. חישוב כזה הוא חישוב קשה לביצוע שכן יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון. לכן בדקנו עם רואי החשבון המדורגים במידרג, ואחרי עבודה חישובית מאומצת הבאנו לכם מסקנות חד משמעיות.

 פורד f350 מעל 3.5 טון

 


רכב מסחרי מעל 3.5 טון או מתחת?

השאלה האם להישאר עם רכב הפרייבט המשפחתי, להחליף לטנדר או בכלל לקנות רכב מעל 3.5 טון, תלויה בראש ובראשונה בצרכים של העסק. אם אתם עסק שצריך לעבור מבית לבית ולהחזיק איתו כלים וחלקי חילוף ברכב, כמו אינסטלטור או טכנאי מוצרי חשמל, כנראה שתצטרכו רכב מסחרי לעבודה.

ואחרי שאלת הצרכים, נעבור לשאלה הכלכלית – מה יהיה משתלם יותר כלכלית להחזיק: רכב מסחרי עד 3.5 טון, או רכב גדול יותר, מ-3.5 ועד 4 טון? מצד אחד, ההוצאות השוטפות על רכב מעל 3.5 טון גבוהות יותר: הוא עולה יותר, צורך יותר דלק, עלויות הביטוח, הטיפולים ואגרת הטסט שלו גבוהות יותר וכך גם ירידת הערך שלו. אבל מצד שני, ברכב כזה כל ההוצאות השוטפות מוכרות גם למע"מ וגם למס הכנסה ב-100%, זאת לעומת רכב עד 3.5 טון, שההוצאות שלו מוכרות רק באופן חלקי. תוסיפו לזה מע"מ על הרכישה וההוצאות שלכם עוד יקפצו. אז מה עדיף?

לקחנו שני רכבים לדוגמה – סיטרואן ברלינגו, רכב מסחרי קטן במשקל הנמוך מ-3.5 טון, מעין טנדרון הנפוץ מאוד בקרב בעלי עסקים, ופיאט דוקאטו, רכב במשקל גבוה מ-3.5 טון, גם הוא נפוץ בקרב בעלי העסקים, ועשינו לכם חישוב מפורט. למען הסר ספק - אנחנו לא מוכרי רכבים ולא באמת משנה לנו איזה רכב תקנו, השתמשנו ברכבים הללו לצורך המחשה. לצורך העניין ההשוואה גם יכולה להיות רנו קנגו מול פורד f350 או פיאט דובלו מול פיג'ו בוקסר.

 החישוב כולל את כל ההוצאות על הרכב, ההכנסות מהעסק, ומה שישאר לכם בסוף השנה. לא שכחנו גם את מכירת הרכב אחרי 5 שנים ואת ירידת הערך. תקנות המס שחושבו כאן מעודכנות לשנת 2019. 

שימו לב שבכוונה לא הכנסנו השוואה לרכב מעל 4 טון, שכן הוא כבר דורש רישיון נהיגה ג'. רכבים כאלו הם למשל דודג' ראם או שברולט סילברדו הפופולריים.  ברכב מעל 3.5 טון לעומת זאת, יכול לנהוג כל מי שהוציא רישיון ב' לפני 2007.

 סילברדו 3.5 טון

 


רכב מסחרי עד ומעל 3.5 טון – מחיר רכישת הרכב

בשלב הראשון בדקנו כמובן את עלות רכישת הרכב. המחירים משתנים בין דגמים ובין שנים ולכן לקחנו את המחיר הממוצע לרכב במודל 2018. מחיר הברלינגו הוא 140,000 ש"ח ומחיר הדוקאטו הוא 230,000 ש"ח - פער של 90 אלף שקלים בין הרכבים.

אבל שימו לב: רכבים במשקל מעל 3.5 טון מקבלים החזר מע"מ על רכישת הרכב. ולכן, אם על הברלינגו תשלמו 140 אלף שקלים, על הדוקאטו לאחר החזר המע"מ תשלמו 196,581 ש"ח – מה שמקטין את הפער בעלות הרכישה של הרכבים לפחות מ-60 אלף שקלים.

 פיאט דוקאטו מסחרי לעסק

 


השוואת הוצאות שוטפות- דוקאטו מול ברלינגו

בשלב הבא השווינו את ההוצאות השוטפות בין הרכבים. את הנתונים אספנו ממוסכים, אתרי רכב ובעלי עסקים וחישבנו ממוצע כללי.

דלק - בעוד שצריכת הדלק של הברלינגו עומדת על 1:14, צריכת הדלק של הדוקאטו עומדת על 1:11, כך שהברלינגו חסכונית יותר בדלק. כדי לבצע את החישוב, יצאנו מנקודת הנחה שהרכב גומע 25,000 ק"מ בשנה. ובתרגום להוצאת דלק שנתית: הוצאות הדלק של הברלינגו יעלו לכם 26,786 ש"ח בשנה, ושל הדוקאטו 34,091 ש"ח. 

עלות תיקונים וטיפולים – גם עלות התיקונים והטיפולים, בדומה לדלק, גבוהה יותר בדוקאטו מאשר בברלינגו. בעוד שהעלות השנתית לתיקונים וטיפולים בברלינגו עומדת על 5,200 ש"ח, בדוקאטו היא עומדת על 6,300 ש"ח בממוצע.

ביטוח – גם מחיר הביטוח על הרכב, באופן לא מפתיע, גבוה יותר בדוקאטו מאשר בברלינגו: בעוד שבברלינגו תשלמו באיזור ה-5,000 ש"ח בשנה, על הדוקאטו תשלמו סביב ה- 6,500 ש"ח.

טסט – האגרה השנתית שתיאלצו לשלם עבור הטסט תעלה לכם  1,345 ש"ח עבור הברלינגו, ו – 2,550 ש"ח עבור הדוקאטו.

החזר מע"מ על הוצאות רכב שוטפות-  בואו נחשב את החזר המע"מ על ההוצאות הללו:שימו לב שבביטוחים ובאגרה שנתית אין מרכיב של מע"מ, לכן החזר המע"מ יחושב על עלות תיקונים וטיפולים ועל דלק. לרכב מעל 3.5 טון כל הוצאות מוכרות למע"מ במאה אחוז, בעוד ברכב קטן מזה החזר המע"מ הוא שני שליש מההוצאות, כלומר 66%. ובמספרים: על הברלינגו נקבל החזר מע"מ של 3,067 ש"ח ועל הדוקאטו החזר של 5,869 ש"ח.

לגבי החזר בלו - רק רכבים מעל 4.5 טון מקבלים החזר בלו. 

ולכן, לאחר חישוב החזר המע"מ, ההוצאות השוטפות השנתיות של הברלינגו יעמדו על 35,263 ש"ח, ואילו ההוצאות של הדוקאטו יעמדו על 43,572 ש"ח.

 

השוואת הוצאות שוטפות - ברלינגו מול דוקאטו

הוצאה רכב עד 3.5 טון - דוגמה ברלינגו רכב מעל 3.5 ועד 4 - דוגמה דוקאטו
עלות רכישת הרכב כולל מע"מ 140,000 ש"ח 230,000 ש"ח
מחיר הרכב לאחר החזר מע"מ 140,000 ש"ח 196,581 ש"ח
עלות דלק בשנה  26,786 ש"ח 34,091 ש"ח
עלות טיפולים ותיקונים בשנה 5,200 ש"ח 6,300 ש"ח
ביטוחים 5,000 ש"ח 6,500 ש"ח
אגרה שנתית 1,345 ש"ח 2,550 ש"ח
החזר מעמ על הוצאות רכב שוטפות ש"ח 3,067- ש"ח  5,869-
סה"כ הוצאות שנתיות שוטפות 35,263 ש"ח

43,572 ש"ח

ברלינגו או דוקאטו

חישוב הוצאה מוכרת – רכב עד ומעל 3.5 טון

אז חישבנו את כל ההוצאות השנתיות לאחר החזר המע"מ. אבל לא סיימנו כאן, עכשיו זה הזמן לחשב את ההוצאה המוכרת למס הכנסה: לרכב מעל 3.5 טון כל ההוצאות השוטפות מוכרות במאה אחוז למס הכנסה. זה כולל טיפולים, תיקונים, דלק, ביטוחים וטסט, ואין צורך להוכיח את עיקר השימוש. המשמעות היא שגם אם תסעו עם הרכב לאילת עם כל המשפחה, הדלק על הנסיעה יוכר לכם כהוצאה עבור העסק. ברכב השוקל מתחת ל-3.5 טון לעומת זאת, רק 45% מההוצאות השוטפות יהוו הוצאה מוכרת.  

אז בואו נעשה את החשבון:

הכרה בפחת – לכל רכב יש הכרה בפחת, כלומר, הכרה בירידת הערך של הרכב, שנחשב כהוצאה מוכרת. הפחת על הרכב הוא 15% בשנה מהמחיר המקורי, ולכן, ככל שהרכב יקר יותר, הסכום שיכירו לו כפחת יהיה גבוה יותר. ובמספרים: על הברלינגו יכירו לכם ב-21,000 ש"ח בשנה כהוצאה מוכרת על פחת, ועל הדוקאטו יכירו ב- 29,487 ש"ח.

חישוב הוצאות מוכרות שוטפות – 45% מההוצאות השוטפות על הברלינגו הם 17,249 ש"ח שמוכרים כהוצאה, ו-100% מההוצאות על הדוקאטו הם 49,441 ש"ח.

בחשבון פשוט יוצא שעל הברלינגו סכום ההוצאות המוכרות יהיה 38,249 ש"ח, ואילו על הדוקאטו הוא יהיה 78,928 ש"ח. 

כאמור, ההוצאות המוכרות לדואקטו גבוהות יותר, מה שיקטין את הסכום החייב במס.

 

חישוב הוצאות רכב מוכרות כולל פחת

  ברלינגו דוקאטו
הכרה בפחת 21,000 ש"ח 29,487 ש"ח
הכרה בהוצאות רכב שוטפות 17,249 ש"ח 49,441 ש"ח
סה"כ הוצאות רכב מוכרות בשנה 38,249 ש"ח 78,928 ש"ח

 

 פיאט דוקאטו מעל 3.5 טון

 


חישוב נטו למס הכנסה- ברלינגו לעומת דוקאטו

אחרי שהבנו כמה יוכר לנו כהוצאה במס הכנסה בכל אחד מהרכבים, זה הזמן להבין מה המשמעות של זה בפועל. לצורך החישוב לקחנו עסק לדוגמה, שההכנסה השנתית שלו עומדת על 500,000 ש"ח, וההוצאות שלו, ללא הרכב, עומדות על 250,000 ש"ח.

נחזור להוצאות המוכרות שחישבנו על הרכב, ונוסיף אותן לכלל הוצאות העסק (כולל קיזוז המע"מ): הוצאות העסק כולל הרכב, במקרה של הברלינגו, יעמדו על 285,181 ש"ח, ובמקרה של הדוקאטו 323,059 ש"ח. כדי לחשב כמה מס תצטרכו לשלם, נחסיר את הוצאות העסק מההכנסות שלו, וזה יהיה הסכום שעליו תשלמו מס.

המס שחישבנו כאן הוא לא אחוז המס השולי של העסק, אלא אחוז המס הממוצע שעסק משלם למס הכנסה וביטוח לאומי. במקרה הזה, חישבנו  35% מס ממוצע על הרווח. 

לאחר החישוב, הסכום שחייב במס יהיה קטן יותר עבור מי שמחזיק דוקאטו, ולכן המס שישולם בסוף השנה יהיה נמוך יותר. עם זאת, בגלל שההוצאות על הדוקאטו משמעותית גבוהות יותר, מי שיש לו ברלינגו הוא זה שישאר בסוף השנה עם סכום כסף גבוה יותר. ובמספרים:

 

חישוב נטו למס הכנסה - ברלינגו מול דוקאטו

  ברלינגו דוקאטו
הכנסה שנתית בעסק (דוגמא) 500,000 ש"ח 500,000 ש"ח
הוצאות ללא רכב 250,000 ש"ח 250,000 ש"ח
מס לפני הוצאות רכב 87,500 ש"ח 87,500 ש"ח
נטו לפני שיקולי רכב- אין הבדל 162,500 ש"ח

162,500 ש"ח

הכרה בפחת 21,000 ש"ח 29,487 ש"ח
הכרה בהוצאות רכב שוטפות 17,249 ש"ח 49,441 ש"ח
סה"כ הוצאות רכב מוכרות 38,249 ש"ח 78,928 ש"ח
הוצאות העסק כולל רכב 285,181 ש"ח 323,059 ש"ח
מס אחרי הוצאות רכב 75,186 ש"ח 61,929 ש"ח
רווח נטו אחרי הורדות מס הכנסה 139,632 ש"ח 115,011 ש"ח

אבל זה חישוב נטו חשבונאי, כלומר החישוב למס הכנסה. המשמעות היא שיש כאן חישוב רק של מה שמוכר במס. אבל מה עם ההוצאות שלא מוכרות במס? במקרה של הברלינגו, רק 45% מההוצאות השוטפות מוכרות לו - האם זה אומר שבעל העסק לא הוציא מכיסו את שאר הסכום? ודאי שכן. פשוט מס הכנסה ומע"מ לא מכירים בהם. לכן חשוב לעשות גם נטו תזרימי, שמראה כמה באמת ישאר לכם בכיס. 

 פורד f350 מעל 3.5 טון

חישוב נטו תזרימי – סיטרואן ברלינגו מול פיאט דוקאטו

כדי לחשב את הנטו התזרימי לקחנו את כלל ההכנסות של העסק, מהן הפחתנו את ההוצאות שלו, כולל הוצאות הרכב כולן, גם אלו שלא מהוות הוצאה מוכרת, ומזה הפחתנו את סכום המס שיש לשלם בסוף השנה. והתוצאה? בעל עסק שמחזיק ברלינגו ישאר בסוף השנה עם 139,550 ש"ח, ומי שמחזיק דוקאטו ישאר עם 144,499 ש"ח. כלומר, מי שמחזיק ברלינגו ישאר עם כמעט 5,000 ש"ח פחות בנטו. 

 

חישוב ירידת הערך של הרכב

אבל רגע רגע, מה עם ירידת ערך? ירידת הערך של הרכב היא אמנם לא כסף שיוצא לכם מהכיס בפועל בכל שנה, אבל זה הפסד כספי לכל דבר, ותרגישו אותו רק כשתרצו למכור את הרכב אחרי מספר שנים. 

ירידת ערך שנתית בברלינגו עומדת על 17%, ואילו בדוקאטו על 19%. אם נתרגם את זה למספרים, המצב מתהפך: לאחר חישוב ירידת הערך בשנה הנטו שנשארנו איתו ביד הוא 115,750 ש"ח במקרה של הברלינגו, ואילו 107,148 ש"ח במקרה של הדוקאטו. כלומר, מי שמחזיק דוקאטו נשאר עם 8,600 ש"ח פחות ממי שמחזיק ברלינגו. 

 

חישוב נטו תזרימי לפני ירידת ערך

  ברלינגו דוקאטו
סך תזרים הכנסות 500,000 ש"ח 500,000 ש"ח
סך הוצאות ללא רכב 250,000 ש"ח 250,000 ש"ח
הוצאות רכב- כלל ההוצאות 35,263 ש"ח 43,572 ש"ח
מס ששולם בפועל 75,186 ש"ח 61,929 ש"ח
נטו תזרימי 139,550 ש"ח 144,499 ש"ח

 

 חישוב נטו תזרימי לאחר ירידת ערך

  ברלינגו דוקאטו
ירידת ערך בפועל בשנה 23,800 ש"ח 37,350 ש"ח
נטו תזרימי אחרי חישוב ירידת ערך 115,750 ש"ח 107,148 ש"ח

אז ראינו שההפרש בין הרכבים הוא כ-8,600 ש"ח בשנה לטובת הברלינגו. אבל האם זה אומר שבכל שנה ישאר הפער הזה? התשובה היא לא. הסיבה היא שירידת הערך מחושבת כאחוז מתוך מחיר הרכב בכל שנה, ולכן כדי לקבל תמונת מצב יותר מדוייקת, צריך לראות מה קורה לאחר מספר שנים, ומה קורה לאחר מכירת הרכב. הרי אם הדוקאטו שווה יותר מהברלינגו, נרגיש את זה גם במכירת הרכב. 

 דאציה דוקר מתחת ל3.5 טון

 


חישוב נטו תזרימי אחרי 5 שנים

כדי לקבל הסתכלות רחבה יותר, ביצענו את החישוב על פני 5 שנים, כולל המכירה של הרכב: יצאנו מנקודת הנחה שאין לנו הון התחלתי בכלל. חישבנו את ההוצאה על רכישת הרכב, יחד עם הנטו התזרימי שיהיה לנו לאחר 5 שנים, ואז חישבנו את עלות מכירת הרכב (לאחר ירידת הערך).

שימו לב שמבחינת תשלום המע"מ, מי שהחזיק דוקאטו והיה פטור ממע"מ ברכישה, יצטרך לשלם אותו בעת מכירת הרכב, ולהפך - בעל הברלינגו ששילם מע"מ על הרכישה יהיה פטור ממנו כעת בשלב המכירה.

נחזור לדוגמא שאיתה התחלנו בחישובים הקודמים, עם העסק שמכניס 500,000 ש"ח בשנה. בשורה התחתונה, בחישוב עם הסכום שישאר לנו לאחר מכירת הרכב, יחד עם הנטו התזרימי ב-5 שנים: בעל רכב עד 3.5 טון ישאר עם 612,897 ש"ח, ואילו בעל רכב מעל 3.5 טון ישאר עם 594,456 ש"ח.

המשמעות היא שעל פני תקופה של 5 שנים ישנו פער של כ- 18 אלף ש"ח לטובת הברלינגו. זהו פער לא משמעותי לתקופה של 5 שנים, ואילולא הטבות המס המשמעותיות שמקבלים על החזקת הדוקאטו, הפער היה גדול הרבה יותר, אפילו חישבנו אותו: לולא הטבות המס על הדוקאטו, על פני תקופה של 5 שנים הפער היה כ-98 אלף ש"ח לטובת הברלינגו. עכשיו תשאלו את עצמכם, האם פער של 18 אלף שח בחמש שנים שווה לכם או לא. 

 

חישוב נטו תזרימי אחרי 5 שנים

  ברלינגו דוקאטו
הון התחלתי 0 0
הוצאה על רכישת רכב 140,000 ש"ח 196,581 ש"ח
נטו תזרימי אחרי שנה 115,750 ש"ח 107,148 ש"ח
נטו תזרימי אחרי 5 שנים 697,751 ש"ח 722,493 ש"ח

 

 דודג ראם מעל 3.5 טון

 


רכב מעל או מתחת ל-3.5 טון? מסקנה

אז מה השורה התחתונה? בשורה התחתונה יצא שכלכלית יצא לכם יותר זול להחזיק רכב קטן מ-3.5 טון, דוגמת הברלינגו. אבל - הפער בין הרכבים הוא פער של 18 אלף ש"ח בתקופה של 5 שנים, כלומר, פער של 3,600 ש"ח בשנה. 

אנחנו מזכירים שלולא הטבות המס המשמעותיות שמקבל רכב מעל 3.5 טון, הפער היה 98 אלף ש"ח שהייתם צריכים לשלם על הדוקאטו. במקום זאת מדובר ב-18 אלף ש"ח, ולכן עכשיו השאלה היא שאלת הצורך: האם אתם צריכים רכב גדול לעסק? האם זה ישמש אתכם? האם זה יקל על העבודה שלכם? יתרום לנראות של העסק שלכם? במידה וכן, אין כאן בכלל התלבטות ואין מה להסס ברכישת רכב גדול. אם אתם עדיין מתלבטים, תוכלו לקרוא בפסקה הבאה על שיקולים נוספים מלבד השיקול הכלכלי.

 רנו מאסטר לעסק מעל 3.5 טון

 


רכב מעל או מתחת ל-3.5 טון? שיקולים נוספים

החישוב שעשינו כאן לוקח בחשבון רק את השיקול הכלכלי. אבל כששואלים האם לקנות רכב מעל 3.5 טון צריך לקחת בחשבון שיקולים נוספים, כמו שאלת אופי השימוש ברכב ושיקולי נוחות. לצורך העניין, אתם צריכים לשאול את עצמכם:

האם הרכב משמש אתכם לצרכי העסק?

  • האם הרכב ישמש אתכם רק לנסיעות או שהוא ישמש אתכם גם כדי לאחסן כלי עבודה?
  • האם הוא יהיה נוח לשימוש בעבודה? כך למשל, אם אתם עובדים בעיקר בתל אביב, וצריכים לעבור מבית לבית, יתכן שרכב גדול יעיק עליכם גם בנסיעה ברחובות צרים וגם במציאת חניה.
  • אם הרכב ישמש אתכם גם לעסק וגם לנסיעות פרטיות, אם יש לכם כלים לאחסן בו, אבל בעיקר - אם אתם צורכים הרבה ק"מ בשנה, ישתלם לכם לקנות רכב מעל 3.5 טון. החישוב שאנחנו ביצענו היה עבור עסק שנוסע 25,000 ק"מ בשנה, אבל ככל שאתם נוסעים יותר, כך ישתלם לכם יותר להחזיק רכב מעל 3.5 טון. 

"אני עושה כמעט מאה אלף ק"מ בשנה, אז רכב מעל 3.5 טון יותר משתלם לי בגלל הסולר", אומר שמואל, קבלן איטום המדורג במידרג ונוסע בפיאט דוקאטו.

פעמיים בשנה אני באילת ואני מקבל על זה החזר. יש לי ארבעה ילדים אז הדוקאטו הפך לפרייבט לכל דבר, ועם כל ההוצאות עליו זה עדיין יותר משתלם לי. אם נכנסתי למוסך עם תקלה שעולה 5,000 ש"ח, כל ה-5,000 מוכרים לי, וברנו קנגו הקודם היו מוכרים לי רק 45 אחוז. שאר הכסף היה הולך לי לפח."

"אני מקבל מע"מ מלא על הקנייה של הרכב והוצאה מוכרת מלאה על תיקונים, טיפולים ואפילו שטיפת רכב ו-DVD לילדים לאוטו", מוסיף נדב, מרחיק יונים המדורג באתר ונוסע בדודג' ראם.

"אף פעם לא בדקתי על השקל אם זה משתלם לי אבל אני לא צריך להעמיס ציוד כי יש לי הכל באוטו, וזה חוסך המון זמן יקר. נכון, יש מקומות שאני לא נכנס, לתל אביב אני שולח את העובד שלי עם רכב קטן. אבל זה מעבר לעניין הכלכלי, זה רכב מאוד מפנק, ואני מבחינתי זה המשרד שלי. אני כל היום באוטו נוסע מעבודה לעבודה אז מגיע לי להתפנק.

הברלינגו היתה לי מאוד צפופה לצרכים שלי והעמסתי הרבה על הרכב. וזה שווה לי גם מעוד בחינה: כשאני מגיע ללקוחות ורואים את הרכב זה נראה רציני. זה גם מביא עבודה כי יש על הרכב שלט וזה פרסום שלא יסולא בפז. אין בנאדם שלא מבחין בי."

 רכב 3.5 טון מזווד בציוד בעל מקצוע

 


שאלת שווי הצמדת רכב לעובד

החישוב שעשינו כאן לא כלל את הצמדת הרכב לעובד, יצאנו מנקודת הנחה שבעל העסק מעוניין ברכב עבור עצמו. אבל במידה ומעניין אתכם להצמיד רכב לעובד, או לקנות רכב ולהצמיד אותו לבת הזוג שעובדת אתכם בעסק, דעו שזה לא בהכררח משתלם. הנה כמה דברים שכדאי לדעת על הצמדת רכב:

  • בהצמדת רכב לעובד יש הכרה של מאה אחוז בהוצאות הרכב השוטפות.
  • בכל הצמדת רכב (ברכב מתחת ל-3.5 טון) תידרשו לשלם מס שווי רכב לעובד. תוכלו לשלם את המסים בעצמכם, במקום העובד, אבל זה לא ישתלם לכם, כי כל מה שתחסכו על ההוצאות המוכרות תשלמו במס.
  • מאותה סיבה, זה לא ממש יעזור לכם להצמיד את הרכב לבת הזוג, כי עדיין תידרשו לשלם את סכום המס הלא נמוך בכלל. 
  • הדבר היחיד שכן ישתלם לכם הוא להצמיד רכב מתחת ל-3.5 טון לעובד, שהוא לא בן משפחה, כשהמס משולם על ידו.
 סיטרואן ברלינגו מתחת ל3.5 טון

 


שאלות נפוצות

מה יותר משתלם כלכלית- דוקאטו או ברלינגו?

על פניו, כלכלית בלבד, משתלם יותר להחזיק ברלינגו. עם זאת, הפער לא גדול - פער של 18 אלף שח על פני תקופה של חמש שנים, ולכן כדאי לעשות את השיקול של האם זה משתלם לכם מעוד בחינות. כמו למשל, אם צריכת הק"מ של הרכב גבוהה ישתלם לכם יותר להחזיק דוקאטו. 

מה יותר משתלם - רנו קנגו או פיג'ו בוקסר?

גם במקרה הזה מדובר על רכב מתחת ל-3.5 טון ורכב מעל 3.5 טון, ולפי החישוב, יוצא יותר משתלם, ברמה הכלכלית נטו, להחזיק רכב מתחת ל-3.5 טון. 

מה עדיף - בוקסר או דוקאטו?

במקרה זה שני הרכבים נמצאים בקטגוריה של מעל 3.5 טון, ולכן בשניהם ההוצאות מוכרות במאה אחוז למע"מ ומס הכנסה, וישנו החזר מע"מ על הרכישה. מכאן שהפער לא יהיה גדול בין הרכבים, ולכן השיקול שלכם צריך להיות עלות הרכישה והשימוש וכן שיקולי נוחות. 

מה יותר משתלם- פיאט דוקאטו או רנו מאסטר?

גם דוקאטו וגם רנו מאסטר אלו רכבים ששוקלים מעל 3.5 טון ולכן כל ההוצאות מוכרות בהם למע"מ ומס הכנסה, ולכן בשורה התחתונה הפערים במחירים ביניהם בסוף השנה לא יהיו גדולים. עכשיו זו כבר שאלת אמינות, נוחות ועלות רכישה. 

מה כדאי: רנו קנגו או סיטרואן ברלינגו?

גם הרנו קנגו וגם הסיטרואן ברלינגו משתייכות לקטגוריית המסחריות הקטנות, ששוקלות מתחת ל-3.5 טון. לכן, בשני המקרים, מבחינת הטבות המס, רק 45% מההוצאות השוטפות שלהן יהיו מוכרות למס הכנסה, ורק 66% למע"מ. לכן השאלה כאן היא לא שאלה כלכלית, כי מבחינת המס לא יהיו הפרשים גדולים ביניהן, והשאלה היא שאלת נוחות ואמינות הרכב. 

מה עדיף - סיטרואן ברלינגו או פיאט דובלו?

פיאט דובלו, בדומה לסיטרואן ברלינגו, הוא רכב מסחרי קטן ששוקל פחות מ-3.5 טון. כתוצאה מכך, בשני המקרים לא תהיה הכרה מלאה בהוצאות רכב, אלא 45% למס הכנסה ו-66% אחוז למע"מ. בשני המקרים גם לא יהיה החזר מע"מ על הרכב, ולכן מבחינת השיקול הכלכלי בסוף השנה העלות עליהן תהיה פחות או יותר זהה. 

מה כדאי - שברולט סילברדו או פורד F350?

שני הרכבים די דומים מבחינת המבנה שלהם ואמנם הסילברדו שוקל מעל 4.5 טון בפני עצמו והפורד שוקל באזור ה-3.5 טון, למעשה המשקל הכולל של הפורד מגיע אף ל-5.2 טון עם המשא, מה שיתן לכם, בשני הרכבים, הטבות במס אבל יצריך מכם רישיון נהיגה ג'. 

האם הוצאות הרכב מוכרות למס הכנסה?

ההוצאות השוטפות על הרכב אכן מוכרות למס הכנסה. בהוצאות שוטפות הכוונה היא לביטוחים, דלק, טיפולים, תיקונים ותשלום אגרה שנתית (טסט). אולם, בעוד שברכב קטן מ-3.5 טון רק 45% מההוצאות מוכרות, ברכב מעל 3.5 טון כל ההוצאות מוכרות.

האם הוצאות הרכב מוכרות למע"מ?

הוצאות הרכב השוטפות מוכרות למע"מ, מדובר על דלק, תיקונים וטיפולים, שכן בביטוח ובאגרת טסט אין תשלום מע"מ. עם זאת, בעוד שברכב קטן מ3.5 טון מוכרים רק 66% מהמע"מ, הרי שברכב מעל 3.5 טון מוכרות 100% מההוצאות למע"מ. 

האם יש החזר מס על קניית רכב?

ההחזר ברכישת רכב הוא רק לרכב מסחרי מעל 3.5 טון, ומדובר על החזר מע"מ. 

האם יש החזר פחת על רכב?

הפחת על הרכב מחושב כהוצאה מוכרת, לא כהחזר, כך שהוא יקטין את החבות שלכם למס הכנה בסוף השנה.

איך מחשבים פחת על רכב?

פחת על רכב מחושב כ-15% ממחיר הרכב בכל שנה. כך שבכל שנה יש לחשב 15% מהמחיר החדש של הרכב. 

האם רכב מסחרי הוא הוצאה מוכרת?

רכישת הרכב עצמו היא לא הוצאה מוכרת אלא ההוצאות השוטפות על הרכב, כמו דלק, ביטוחים, טיפולים, אגרה שנתית ותיקונים.

מה העלויות של הצמד רכב לעובד?

בהצמדת רכב לעובד יש לשלם מסים למס הכנסה וביטוח לאומי, כ-21,000 ש"ח בשנה. זאת רק על רכב מתחת ל-3.5 טון, ברכב גדול מזה יש פטור משווי הצמדת רכב לעובד. 

עם זאת, בהצמדת רכב לעובד כל ההוצאות השוטפות של הרכב מוכרות במאה אחוז למס הכנסה. 


בעל עסק קטן או בינוני? להצטרפות למידרג השאר פרטים


אנשים שהתעניינו במה יותר משתלם: רכב מסחרי לעסק – מעל או מתחת ל-3.5 טון? התעניינו גם בזה...

אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.