מוקד מידרג: 1-700-707-233

גביית חובות מלקוחות


הייתם אמורים לקבל תשלום על עבודה, והלקוח מעכב את התשלום? עם כל הצער שבדבר, יכול להיות שכדאי להתחיל תהליך משפטי של גביית חובות. אז מתי לקוח נחשב לבעל חוב, איך מתנהל תהליך הגבייה מול מס הכנסה, ואיך תוכלו לשמור על עצמכם מראש - כאן.


גביית חובות מלקוחות דרך הוצאה לפועל

יש ארבעה מקרים שבהם תוכלו לפתוח תיק בהוצאה לפועל ולהיעזר בהם כדי לגבות את החוב:

📃 אי עמידה בהסכם - חתמתם על הסכם, קבעתם תאריך אחרון לתשלום וציינתם בפירוש שאי עמידה בתנאי התשלום מהווה הפרה של החוזה? במקרה כזה הלקוח נחשב לחייב, ותוכלו להתחיל בתהליך גביית חובות ישירות דרך הוצאה לפועל. זה נכון רק כל עוד החוב לא גבוה מ-75,000 ₪.

🖋️ צ'ק חוזר - במקרה שהלקוח כתב לכם צ'ק והצ'ק חזר, תוכלו להתחיל בתהליך הוצאה לפועל. כמובן לפני שמתחילים בהוצאה לפועל פונים ללקוח כדי לעדכן אותו במצב, יכול להיות שפשוט מדובר בטעות תמימה שאפשר לפתור בלי לערב עורכי דין.

📋 שטר חוב חתום - אם במסגרת החתימה על ההסכם עם הלקוח החתמתם אותו על שטר חוב, תוכלו לגשת ישירות להוצאה לפועל, גם אם החוב גבוה מ-75,000 ₪.

👨‍⚖️ פסיקת בית משפט - כמו שאמרנו, פתיחת תיק באופן מיידי בהוצאה לפועל אפשרית במקרה של חוב של עד 75,000 ₪ או במקרה של צ'ק חוזר או שטר חוב חתום. בכל מקרה אחר, תצטרכו פסיקה לטובתכם קודם כל. בנוסף, במקרים מסוימים, למשל כשאין חוזה חתום, תצטרכו להוכיח שהלקוח אכן חייב לכם. במקרים כאלה תצטרכו לתבוע את הלקוח ושבית המשפט יפסוק לטובתכם, ורק לאחר הזכייה במשפט תוכלו להתחיל בתהליך גביית חובות דרך הוצאה לפועל. נרחיב על כך בפסקה שמדברת על גביית חובות מלקוחות דרך בית המשפט.

חתימה על חוזה עם לקוח - כלי חשוב בגביית חובות

 

פתיחת תיק גבייה בהוצאה לפועל

כך נראה תהליך גביית החוב דרך הוצאה לפועל:

1. שולחים לחייב התראה ומזהירים אותו שעומד להיפתח לו תיק גבייה בהוצאה לפועל. 

2. פונים להוצאה לפועל עם כל הפרטים ומבקשים מהם לפתוח תיק גבייה.

3. עם פתיחת התיק תישלח אזהרה לחייב שמיידעת אותו שנפתח נגדו תיק הוצאה לפועל ומה הדרכים שעומדות לרשותו לצורך הסדרת החוב. בין אם ע"י תשלום החוב ובין אם זה התנגדות לחוב או העלאת טענה כי כבר פרע את החוב, כולו או חלקו.

4. אם החייב לא פעל בעניין החוב בתוך מסגרת הזמן המצוינת על מסמך האזהרה, ניתן לנקוט נגדו בהליכי גבייה כמו עיקול על המשכורת, על חשבון הבנק, עיקול מיטלטלין ואפילו צו עיכוב היציאה מהארץ.

פתיחת תיק הוצאה לפועל לצורך גביית חובות

הנגדות לגבייה דרך הוצאה לפועל

מרגע שהחייב קיבל את מסמך האזהרה, המודיע לו על פתיחת תיק ההוצאה לפועל נגדו, יש לו 30 ימים להעלות טענות בנוגע לקיום החוב.יש לו 30 ימים להעלות טענות בנוגע לקיום החוב. החייב יכול לטעון שהוא כבר פרע את החוב, שהחוזה מכוחו נפתח תיק ההוצאה לפועל - בוטל, או שהוא לא חייב לשלם מסיבה כלשהי. אם ההתנגדות הוגשה בזמן - הליכי ההוצאה לפועל מעוכבים. אם בית המשפט דוחה את ההתנגדות התיק חוזר לגבייה בהוצאה לפועל, ואם ההתנגדות מתקבלת, בית המשפט ידון בה. 


תביעה לגביית חובות מלקוחות

יש צורך בהגשת תביעה לבית המשפט לפני הפנייה להוצאה לפועל לצורך גביית חובות מלקוחות באחד משני מקרים:

💰 חוב שאי אפשר לגבות ישירות בהוצאה לפועל - מדובר בחוב גבוה מ-75,000 ₪ שאין שטר חוב או צ'ק חוזר שמגבה אותו, או בחוב שלא מגובה במסמך חתום וצריך להוכיח את קיומו.

👨‍⚖️ התנגדות של הלקוח לגבייה דרך הוצאה לפועל - אם הלקוח הגיש התנגדות לחוב וטוען שהוא למעשה לא חייב לכם, תצטרכו לנהל את הדיון בבית המשפט לפני שתוכלו לגבות את החוב בפועל.

שימו לב שהסיכויים שלכם לזכות במשפט עולים ככל שיש לכם יותר הוכחות לכך שהחוב קיים ושהלקוח מתחמק מלשלם אותו, אז חשוב לתעד את כל התקשורת ביניכם. כאן תוכלו למצוא עורכי דין מומלצים שייצגו אתכם בתהליך גביית חובות מלקוחות, עם המלצות של לקוחות קודמים.

התנגדות לגביית חובות במס הכנסה

הסדרים אפשריים בגביית חובות מלקוחות

במקרה שהלקוח מודה שהוא אכן חייב, אבל טוען שאין לו יכולת כלכלית לשלם את החוב, קיימת אפשרות להגיע עם הלקוח להסדר תשלומים, בו הוא ישלם בהתאם ליכולתו הכלכלית עד לסיום החוב כלפיכם. במקרה כזה, ניתן לסכם כי כל עוד הלקוח עומד בתשלומים, הליכי הגבייה יעוכבו או יבוטלו ותיק ההוצאה לפועל ייסגר לאחר תשלום החוב.

חתימה על הסדר בגביית חוב

גביית חובות מלקוחות בתביעות קטנות

במקרה שסכום החוב לא גבוה, סביר להניח שלא ישתלם לכם להשקיע זמן ומאמץ בגבייה דרך הוצאה לפועל או להיעזר בעורך דין לגביית חובות. במקום זה, תוכלו להגיש תביעה נגד הלקוח בבית המשפט לתביעות קטנות. סכום המקסימום שאפשר לתבוע עליו בתביעות קטנות נכון ל-2023 הוא 36,400 ₪. צרפו לתביעה את כל ההוכחות שיש לכם לחוב כמו חוזה חתום, דרישות תשלום, צילומי שיחות וכו'. עלות הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות היא 50 ש"ח לתביעה בסכום של עד 5,000 ש"ח, ו-1% מכל סכום גבוה מ-5,000. כאן מגישים תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות.

תביעות קטנות לצורך גביית חוב בבית משפט השלום

איך נמנעים מגביית חובות מלקוחות

בסופו של דבר, גביית חוב מלקוח היא סיטואציה לא נעימה שעדיף לא להגיע אליה מראש. הנה דברים שתוכלו לעשות כדי להגן על עצמכם:

✍️ התנהלו בכתב - גם אם סיכמתם עם הלקוח בעל פה, כדאי לשלוח לו את פרטי הסיכום ביניכם בהודעה, כולל התמחור של העבודה. מעבר להגנה המשפטית שזה מספק לכם, זה גם משפר את השירות שהלקוח מקבל.

📱 הקליטו שיחות - על פי חוק, מותר לכם להקליט שיחה שאתם חלק ממנה. ברוב המקרים כנראה שלא תצטרכו את ההקלטה, אבל במקרה של לקוח בעייתי השיחה המוקלטת תוכל להציל אתכם.

📃 החתימו את הלקוח על חוזה - בעבודות שעולות הרבה כסף, אל תקחו את הסיכון והתחילו לעבוד רק אחרי חתימה על חוזה מסודר שמכיל תנאי תשלום.

📃 החתימו ערבים - החתמת ערבים על החוב היא פרקטיקה נפוצה במקרים של עבודות גדולות שעולות מאות אלפי שקלים. אם אתם מבצעים עבודות כאלה, ערבים יוסיפו עוד שכבת ביטוח.

הקלטת שיחות בעסק

עורכי דין מומלצים לגביית חובות מלקוחות

אם הגעתם למסקנה שהגיע הזמן לפתוח בתהליך משפטי של גביית חובות מלקוח, והחוב גבוה, כדאי שתיעזרו בעו"ד לטיפול בחובות. כאן תמצאו עורכי דין מומלצים לטיפול בחובות עם המלצות של עשרות לקוחות קודמים.


רוצים לקבל לקוחות איכותיים לעסק? כאן מצטרפים למידרג


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.