מוקד מידרג: 1-700-707-233

המעבר מעוסק פטור למורשה


אם הגעתם לכאן ככל הנראה שהעסק שלכם אמור לשנות סטטוס מעוסק פטור לעוסק מורשה, אז לפני שנתחיל, ברכות! בשורות הבאות תוכלו להכיר את כל המידע הנחוץ למעבר בין עוסק פטור למורשה. מעבר שכזה עלול להישמע מורכב ומסובך, אבל אל דאגה - קיבצנו כאן במאמר את כל המידע ההכרחי שבנושא, כשבסופו תרגישו לגמרי מורשים.


מעבר מעוסק פטור לעוסק מורשה? מה נשתנה בעסק הזה?

יש שני מצבים בהם עסק מוגדר כעוסק מורשה:

אחד  עסק שמחוייב להתחיל את דרכו כעוסק מורשה -

עסקים שמתחילת דרכם מחויבים להיות מסווגים כעסקים מורשים כוללים מקצועות שונים, בעיקרם מקצועות חופשיים כמו לדוגמא חוקרים פרטיים, טכנאים למיניהם, יועצים מסוגים שונים, נותני שירות רפואי, מתווכים, סוחרי רכבים וחברות רשומות או אגודות שיתופיות. אם תרצו להכיר יותר לעומק אילו מקצועות מחייבים את בעל העסק להיות עוסק מורשה תוכלו לעשות זאת כאן.

טיפ חשוב לדעת שמקצועות אשר מחויבים להיות מסווגים תחת ההגדרה של עוסקים מורשים אינם יכולים לבצע את המעבר מעוסק מורשה לעוסק פטור, גם אם לא עברו את תקרת ההכנסות שנקבעה לאותה השנה.

 

שתיים  עסק שהתחיל כעוסק פטור והגיע לתקרת ההכנסה השנתית - 

זה המצב הנפוץ יותר. נכון לשנת 2024 תקרת ההכנסה לעסקים אשר מוגדרים כעוסקים פטורים, עומדת על כ- 107,692 ₪ לשנה. 

טיפ  חשוב לדעת שתקרה זו אינה כוללת הוצאות, מיסים או תשלום לביטוח לאומי, אלא מתייחסת להכנסה ברוטו של העסק באותה השנה. עסק שעבר את התקרה הזו צריך לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה. 

 

 


פטורים או מורשים, השאירו פרטים להצטרפות כאן -


אל העוסק המורשה ומעבר לו

אז איך בעצם המעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשה מתבצע? אפשר לומר שהוא פשוט למדי, כל שעל בעל העסק לעשות הוא לבצע מעקב חודשי אחרי מחזור ההכנסות של אותה השנה ובמידת הצורך (הגעה לתקרת ההכנסות השנתית לעוסק פטור) לפנות לרואה החשבון ואח''כ למע''מ. את הרישום עצמו ניתן לעשות בצורה מקוונת ממש כאן, באמצעות רואה החשבון או להגיע אל משרד המע''מ הקרוב לביתכם.

בין אם בחרתם לעבור את ההליך בצורה מקוונת, פיזית או דרך רואה חשבון, תצטרכו למלא טופס 822 אליו צריך להוסיף אישור בעלות חשבון בנק וכמובן דוח הכנסות אשר יוכיחו שהעסק אכן עבר את תקרת ההכנסות שנקבעה. מכאן אפשר לומר שהכללים משתנים, החל מתכיפות הדיווחים למע''מ, דרך תשלום מע''מ חודשי, ועד להוספת מסמכים.

 

טופס 822

תראו אותי - אני עוסק מורשה!

מלבד פנייה למע''מ, מילוי טופס 822 והגשת שאר המסמכים הרלוונטיים, ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה נשענים על עוד מספר פרמטרים שעלולים להיות קריטיים לכל עסק:

אחד  זמן הדיווח למע''מ - בעוד עוסק פטור (כשמו כן הוא) פטור מדיווח לרשויות המס במהלך השנה, עוסק מורשה יהיה מחויב בדיווח אחת לחודש או חודשיים למע''מ בהתאם לסך ההכנסות שלו. עסק מורשה שמחזור הכנסותיו הוא עד 1.6 מיליון שקלים בשנה יגיש דוח מע''מ אחת לחודש. עוסק מורשה שהכנסותיו גבוהות מ-1.6 מיליון שקלים בשנה יגיש דו''ח אחת לחודשיים, אבל בשני המקרים הגשת הדו''ח לא תאוחר מ-15 ימים ממועד הדיווח.

שתיים  התשלום למע''מ - אותו יצטרך כל בעל עסק לחשב בעבור העסקאות הבאות שלו מהרגע שיוגדר כעוסק מורשה. המע''מ כיום עומד על כ-17%, ובעל העסק יצטרך להתקזז עם אחוזים אלו בכל עסקה, כשבכל דיווח למס ערך מוסף (מע''מ) יצטרך להוסיף את המע''מ. כך שבניגוד לעוסק פטור, כל עסקה של עוסק מורשה תכלול מע''מ בסופה. 

לדוגמא, בעסקה בשווי של 100 שקלים יצטרך בעל העסק להוסיף את המע''מ, וכך בעצם שווי העסקה יעמוד על כ-117 ש''ח כולל מע''מ.

שלוש  תקרת ההכנסות -  בעוד עוסק פטור מוגבל להכנסת של עד כ-107 אלף שקלים (נכון לשנת 2024), כשמדובר על מחזור הכנסות של עסק מורשה, לא קיימת תקרת הכנסות.

ארבע  הפקה של חשבוניות מס - עוסק מורשה נדרש להוציא חשבונית מס מרגע קבלת התשלום, במידה והתשלום נעשה במספר פעימות, יהיה עליו להוציא חשבונית על כל תשלום. בנוסף, חשבונית המס מאפשרת ללקוח להזדכות על התשלום והיא נחשבת כהוצאה מוכרת. מנגד עוסק פטור מוציא קבלה והיא לא נחשבת כהוצאה מוכרת.

 

תעודת עוסק מורשה
 

 


מעוסק מורשה לפטור - האם זה אפשרי?

אם עד לפה הבנו שהמעבר של עוסק פטור לעוסק מורשה לא כל כך מסובך, אז נרגיע ונגיד שגם המעבר של עוסק מורשה לעוסק פטור הוא לא כל כך מורכב כמו שהוא עלול להישמע. במידה ואתם עוסקים מורשים ומבקשים לבצע את המעבר לעוסקים פטורים, יהיה עליכם להציג מחזור עסקי בן שנתיים אשר יציג סכום הכנסות נמוך מתקרת ההכנסות שנקבעה לעוסקים פטורים באותה השנה. כמו כן עוסקים מורשים שביצעו את הקפיצה מעוסקים פטורים למורשים, לא יוכלו במשך שנתיים לבצע את המעבר.

שימו לב

נקודה חשוב להדגיש כי עסקים אשר מחויבים להתחיל כעוסקים מורשים, לא יוכלו לבצע את המעבר.

נקודה במידה ועוסק מורשה מבקש לחזור להיות מסווג כעוסק פטור, וביצע דרישה להחזר מע''מ, הוא יצטרך למכור את הציוד עליו ביקש החזר או לחילופין להחזיר את התשלום שהתקבל. 


יתרונות וחסרונות של עוסק מורשה

גם במעבר שבין עוסק פטור למורשה מסתתרים יתרונות וחסרונות שכל עסק חייב להכיר לפני המעבר. כך למשל עוסק מורשה נתפס לא פעם כעסק רציני יותר, והוא יכול גם להתקזז מול מס ערך מוסף על הוצאות שונות של העסק. בנוסף לכך וכמו שציינו מעל, עוסק מורשה אינו מוגבל במחזור הכנסות כמו עוסק פטור.

מצד שני הפיכת עסק לעוסק מורשה מביאה עמה גם חסרונות, אחד מהם הוא דיווח חודשי או דו חודשי למע''מ. לכך מצטרפת הוספה של מע''מ לסך כל עסקה, מה שעלול לייקר הצעות מחיר מול לקוחות. כמו כן חשוב לזכור שגם ניהול החשבונות של עוסק מורשה יכול להיות מעט יותר יקר.


רואה חשבון לעוסק מורשה

אם נרצה לבצע עבודת שיפוץ לבית המשתרע על פני 120 מ''ר או לבית בגודל 70 מ''ר, ככל הנראה שהעלויות ישתנו ולא רק בשל הגודל. אותו הדבר כאשר מדובר על עבודה של רואה חשבון עבור עוסקים פטורים או עוסקים מורשים - עוסק מורשה מחוייב ביותר דיווחים ולכן לרואה החשבון יש יותר עבודה והשכר שהוא גובה עולה בהתאם. כך למשל עלות הכנת דוח שנתי לעוסק פטור תנוע בין 1,000 עד ל-1,500 ש"ח

כסף אבל עבור עוסק מורשה העלות של הכנת דוח שנתי תהיה מעט גבוהה יותר והיא יכולה לנוע בין 1,200 עד ל- 2,000 ש"ח.

 

רואי חשבון מומלצים באתר מידרג

גם עוסקים פטורים וגם מורשים יוכלו למצוא לרואי חשבון מומלצים באתר מידרג


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.