מוקד מידרג: 1-700-707-233

תשלום ביטוח לאומי עצמאי ושכיר


אם הכל תקין, שכירים לא אמורים לדבר עם ביטוח לאומי בנוגע לתשלום לביטוח לאומי. המצב שונה לחלוטין כשמדובר בעצמאי שהוא שכיר במקביל. אז כמה תשלום תצטרכו להעביר לביטוח לאומי כעצמאים-שכירים, מה יורד לפני השכר שלכם כעצמאיים, ואיך זה עובד בתכלס? מתחילים


תשלום ביטוח לאומי עצמאי ושכיר

התשלום לביטוח לאומי מתחיל כבר מגיל 18, כשהמוסד לביטוח לאומי משמש כמעין ''רשת תמיכה'' ברגעים החשובים של החיים (באמת, לא בצחוק) למקרים כמו תאונת עבודה (לא עלינו), חופשת לידה, ימי מילואים, קצבת זקנה ועוד. הכסף ששילמנו לביטוח לאומי משמש כמעין פוליסת ביטוח – בדומה לביטוחים אחרים בסגנון ביטוח בריאות או ביטוח מנהלים.


רוצים לשלוט בכמות העבודה ולסמן מתי אתם זמינים? לעוד פרטים על הצטרפות למידרג, מלאו את הפרטים כאן


תשלום ביטוח לאומי - שכיר ועצמאי

דמי הביטוח הלאומי שמנוכים מהמשכורת שלכם כשכירים, מכסים אך ורק דברים שקורים בעבודה שלכם כשכירים. כדי שהביטוח הלאומי יבטח אתכם גם בעבודה שלכם כעצמאים, למרות ששילמתם כשכירים תצטרכו להפריש ביטוח לאומי מההכנסות שלכם כעצמאים. 

נניח למשל שאתם עובדים בחברת החשמל רוב השנה, אבל גם עובדים כחשמלאים עצמאים מדי פעם. אם נפצעתם במהלך העבודה שלכם כחשמלאים עצמאים, הביטוח הלאומי יפצה אתכם רק אם הפרשתם דמי ביטוח לאומי שמותאמים להכנסה השנתית שלכם כעצמאים. 

לוגו ביטוח לאומי - התשלום לביטוח לאומי לעצמאים נעשה באמצעות מקדמות שנתיות, שנקבעות על פי הערכה של ההכנסות השנתיות לעסק (שנקבעות לפי צפי שאתם נותנים) או לפי ההכנסות של שנה שעברה.

 
דמי ניהול פנסיה

 


מי נחשב עצמאי לפי ביטוח לאומי

לביטוח לאומי יש הגדרה לעצמאי, ולפיה נקבע גובה תשלום שנתי וחודשי. כדי שעצמאי יוגדר ככזה בביטוח הלאומי, הוא צריך לענות על לפחות אחד מבין התנאים הבאים:

אחד זמן העבודה - לפי הביטוח הלאומי, כל מי שעובד כעצמאי לפחות עשרים שעות בממוצע כל שבוע יחשב לעצמאי, בלי קשר לסכום הכסף שהוא מכניס.

שתיים זמן העבודה וגובה השכר - עצמאי שעובד לפחות 12 שעות שבועיות ויש לו הכנסה חודשית שווה או גבוהה מ-15% מהשכר הממוצע במשק.

שלוש גובה השכר - עצמאי שההכנסה החודשית שלו מהעסק שווה או גבוהה מ-50% מהשכר הממוצע במשק, ייחשב גם הוא לעצמאי בלי קשר למשך הזמן שהוא עובד בשבוע.

 

דמי ביטוח לאומי לעצמאי שאינו עונה להגדרה:

עצמאי שלא עונה להגדרה ולא נחשב לעצמאי מבחינת ביטוח לאומי לא יהיה מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי. אם הוא רוצה לבטח את עצמו בכל זאת, הוא יוכל לשלם תשלום מינימלי של 209 ש''ח.

 

סימן קריאהחשוב לדעת: דמי התשלום שתעבירו למוסד לביטוח לאומי, מורכבים מדמי הביטוח וגם מדמי מס בריאות.


מדרגות תשלום ביטוח לאומי לשכירים ועצמאיים

יש 2 מדרגות תשלום לביטוח לאומי:

אחד מדרגה נמוכה  - לבעלי הכנסה של עד 60% מהשכר הממוצע במשק.

מספר 2מדרגה גבוהה - לבעלי הכנסה גבוהה מ60% מהשכר הממוצע.

שימו לב: ממוצע השכר השנתי משתנה משנה לשנה, אם אתם בספק תוכלו לגלות כאן.

גובה תשלומים לעצמאי שהוא גם שכיר

גובה תשלום ביטוח לאומי לעצמאי-שכיר משתנה לפי המשכורת שלכם כשכירים. אם, למשל, המשכורת שלכם היא עד 7,500 ₪, ובמקביל הכנסתם כעצמאים מתחת ל-1,880 ₪ המעסיק יפריש 12% לביטוח לאומי על המשכורת שלכם כשכירים, ואתם לא תהיו חייבים בתשלום לביטוח לאומי על הרווח שלכם כעצמאים. 

אם המשכורת החודשית שלכם כשכירים היא מעל ל-7,750 ₪, המעסיק יפריש 19.6% ומכל הכנסה כעצמאיים תצטרכו להפריש 18%, לא משנה כמה הכנסתם.

כדי שיהיה לכם מסודר - הנה זה בטבלה: 

עצמאי-שכיר שעונה להגדרה

הכנסה מדרגה גבוהה

תשלום לבט''ל באחוזים

רווח כשכיר

מעל ל-7,500 ₪

19.6% מהמשכורת כשכיר

רווח כעצמאי

החל מהשקל הראשון

18%

עצמאי-שכיר שאינו עונה להגדרה

הכנסה מדרגה נמוכה

תשלום לבט''ל באחוזים

רווח כשכיר

עד 7,500 ₪

12%

רווח כעצמאי

מתחת ל1,880 ₪

0%

 
תשלום ביטוח לאומי עצמאי ושכיר

 


תיאום דמי ביטוח לאומי עצמאי שכיר

כעצמאים-שכירים, יש סיכוי סביר שדברים יפלו בין הכסאות ויגבו מכם סכום לא נכון, הנה שלוש דרכים לוודא שתשלמו לביטוח לאומי בדיוק את מה שאתם צריכים:

טופס 101 - סמנו בטופס 101 שמקום העבודה הוא המעסיק העיקרי.

תיאום תשלום ביטוח לאומי - אם היה שינוי במשכורת שלכם, או בעיה בדיווח תוכלו לתקן את זה בצורה קלה ומהירה דרך האתר של ביטוח לאומי

דין ודברים - בסוף כל שנה ביטוח לאומי עושים סיכום שנה שנקרא "דין ודברים" ובו הם מבררים שאכן שילמתם את הסכום הנכון לביטוח הלאומי השנה. ככה שאם במהלך השנה כשכירים או כעצמאיים שילמתם יותר ממה שהייתם צריכים, הכסף חוזר אליכם, ואם שילמתם פחות, תצטרכו להשלים את ההפרש.


סדר התשלום לביטוח לאומי לעצמאי-שכיר

ביטוח לאומי לא גובים את התשלום שלהם בבת אחת, אלא לפי הסדר הבא:  

מספר 1 צבועהכנסות מתלוש משכורת

מספר 2 צבועהכנסות כעצמאי 

מספר 3 צבועהכנסות שלא מעבודה (קצבאות למיניהן)

מספר 4 צבועהכנסות מפנסיה מוקדמת

כמובן שבדומה להחלטות בירוקרטיות אחרות, את סדר התשלום והחישוב של דמי הביטוח הלאומי אי אפשר לשנות.


עצמאים-שכירים במידרג

במידרג מדורגים גם עצמאים שעובדים במקביל כשכירים. אפשר לבחור מתי אתם זמינים לקבל לקוחות כך שלא יפריעו לכם בזמן שאתם עובדים כשכירים, ולהגדיל את מאגר הלקוחות שלכם אם מעניין אתם להפוך לעצמאים במשרה מלאה יותר 🙂


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.