מוקד מידרג: 1-700-707-233

שותפות עסקית


שוקלים להקים שותפות? מעבר לצעדים כמו רישום במע"מ וכתיבת הסכם שותפות מסודר, חשוב גם לבחור את השותפים הנכונים ולהתכונן גם למקרה של פירוק השותפות. אז איך מקימים שותפות, מתי נרשמים ברשם השותפויות, ומה צריך לכלול בהסכם שותפות - ממש כאן.


שותפות עסקית

הקמת שותפות עסקית מתחילה בבחירת שותף נכון, עוברת בכתיבת הסכם מסודר ומסמך הגדרת תפקיד, וממשיכה עם התנהלות נכונה לאורך כל הדרך. אז רגע לפני שנדבר על בירוקרטיה והסכמים, נתעכב על שלושה דברים:

 

בחירת שותף עסקי

בחירת שותפים נכונים היא קריטית - שותפים נכונים יתרמו לעסק ויוסיפו לכם ידע, כשרונות ויכולות, בזמן ששותפים לא נכונים יוכלו לגרום לנזקים בעסק. אלה הדברים שחשוב לבדוק כשבוחרים שותף לעסק:

🤝 כימיה וקשר טוב - שותפות עסקית טובה מתחילה בקשר טוב. בסופו של דבר מדובר באדם שאתם הולכים לבלות איתו חלק ניכר מהיום שלכם, וחשוב לראות שיש ביניכם שפה משותפת ויחסים חבריים.

🤝 ערכים משותפים - זה לא משנה אם אתם החברים הכי טובים בעולם, אם אין ביניכם הסכמה על ערכי הליבה של העסק, סיכוי סביר שהשותפות העסקית תפגע בקשר ביניכם ולא תצליח להתרומם כעסק מצליח.

🤝 מטרות משותפות - כשהקמתם את העסק מן הסתם היתה לכם מטרה מסוימת. יכול להיות שרציתם שהעסק יאפשר לכם יותר זמן פנוי עם המשפחה, ויכול להיות שרציתם להפוך להכי טובים בענף שלכם. כשמקימים שותפות עסקית חשוב לוודא שהמטרות שלכם לא מתנגשות אלא משרתות אחת את השניה. הגדרת מטרות משותפות היא חשובה גם לצורך כתיבת תוכנית עסקית עבור השותפות שלכם.

 

הגדרת תפקיד בשותפות עסקית

מסמך הגדרת תפקיד הוא דבר חשוב בכל עסק שבו יש יותר מעובד אחד, והוא חשוב במיוחד בשותפות.

במסמך הגדרת התפקיד של כל שותף תכתבו מה התפקיד שלו בעסק, מה תחומי האחריות שלו כוללים, ומה היעדים והמדדים של התפקיד. הגדרת תפקיד מסודרת וברורה עוזרת לשמור על שותפות מתפקדת עם כמה שפחות חיכוכים.

 

התנהלות תקינה בשותפות עסקית

🤝 תקשורת - ממש כמו בזוגיות, שותפות עסקית לא מצליחה בלי שתתקשרו. חשוב לעדכן אחד את השני במה שעשיתם, ולהציף כל אתגר או בעיה שיש לכם.

🤝 שמירה על תחומי האחריות - מסמך הגדרת התפקיד והסכם השותפות (שמיד נדבר עליו) הם מסמכים מחייבים. אם אתם רוצים להוסיף לעצמכם תחום אחריות בעסק, דבר על זה עם השותף והוסיפו את זה במסמך הגדרת התפקיד.

🤝 אמון ושקיפות - שותפות עסקית לא יכולה להתקיים בלי שתסמכו אחד על השני. זאת אומרת שכל אחד מכם חייב לעמוד במילה שלו תמיד, ולהודות בכנות במקרים בהם הוא לא הצליח למלא התחייבות, בלי לנסות להסתיר ולטאטא מתחת לשטיח.


הסכם שותפות עסקית

במקרים מסוימים כתיבת הסכם שותפות עסקית היא חובה חוקית, אבל גם אם אף אחד לא מחייב אתכם בחוק, אל תתחילו שותפות בלי לכתוב הסכם מסודר. שותפות שיוצאת לדרך בלי הסכם היא שותפות שסביר להניח שתיקלע לקשיים שהיו יכולים להימנע מראש. אלה הדברים שחשוב לכלול בהסכם:

🤝 מטרת השותפות - כאן תכתבו את החזון והמטרות של העסק. גם ברמה הפרקטית ביותר (למשל - "העסק יתן שירות ללקוחות עסקיים ופרטיים בתחום איטום הגגות") וגם ברמת החזון והערכים (למשל "העסק יעשה כל שביכולתו כדי לתת שירות הוגן ואיכותי לכל לקוחותיו").

🤝 חלוקת הבעלות והרווחים - כתבו כמה אחוזים יש לכל שותף בעסק, גם אם מדובר בחלוקה רגילה של 50% לכל אחד מהשותפים.

🤝 השקעה - כתבו מה הסכום שכל שותף השקיע בעסק, ואיזה נכסים הוא צירף לשותפות. בנוסף, אם יש התחייבויות, פקדונות או הלוואות לצורך העסק, ציינו בהסכם מי מהשותפים אחראי על הנושא, או מה חלוקת האחריות ביניכם.

🤝 תחומי אחריות - מומלץ לצרף את מסמך הגדרת התפקיד כנספח שמרחיב את הסעיף הזה בהסכם, אך בכל מקרה חשוב לכתוב את תחומי האחריות של כל שותף בתוך הסכם השותפות.

🤝 מורשי חתימה - כלומר מי מוסמך לחתום בשם השותפות על חוזים משפטיים ועסקיים.

🤝 ניהול מחלוקות - גם אם כרגע אתם ביחסים מצוינים, הגיוני שבעתיד יתעוררו ויכוחים. כתבו מראש מה הנוהל שלכם לניהול מחלוקות. כדאי לבחור מראש גם מגשר שמוסכם על שניכם.

🤝 פירוק השותפות - נכון, אף אחד לא מתכנן מראש לפרק את השותפות, אבל הכנה מראש לתרחיש הזה תאפשר לכם לפרק את השותפות בצורה שלא תפגע בכם. כתבו איך העסק יתחלק ביניכם במקרה של פירוק, והחליטו על איש המקצוע שילווה את התהליך, או על נוהל בחירה באיש מקצוע כזה.

כדאי לנסח את ההסכם בליווי עו"ד מסחרי

שותפים עסקיים חותמים על הסכם

רישום שותפות עסקית

את השותפות שלכם תצטרכו לרשום פעמיים, פעם ברשם השותפויות, ופעם במע"מ.

 

רישום ברשם השותפויות

מבחינה חוקית, חובה לרשום כל שותפות ברשם השותפויות. בפועל גם אם לא תעשו את זה, החוק יתייחס אליכם כאל שותפות, אבל רישום מסודר מראש יעזור לכם להימנע מתסבוכות משפטיות בעתיד. עם זאת, במקרה של שותפות מוגבלת, כלומר כזאת שבה החובות של אחד מהשותפים לא יעלו על הסכום שהשקיע בעסק, אי אפשר להימנע מרישום ברשם השותפויות. בנוסף, במקרה של שותפות מוגבלת חובה על פי חוק לנסח הסכם שותפות עסקית.

ברישום השותפות ברשם השותפויות תצטרכו לפרט על מהות השותפות, פרטי השותפים, כתובת העסק, ומי השותפים שמוסמכים לחתום מטעם השותפות. כאן אפשר לראות את המסמך שתמלאו.

 

פתיחת תיק שותפות במע"מ

תצטרכו להגיע יחד עם השותף אל משרדי רשות המיסים או אל המשרד שמייצג אתכם, ולהגיש טופס 821 עבור כל אחד מהשותפים ועבור השותפות, אישור ניהול חשבון בנק על שם השותפות, צילום תעודות זהות של השותפים, ותעודה מקצועית במקרה שמדובר בתחום שמצריך הסמכה.

שימו לב, מבחינת מיסים השותפות היא רק לצרכי מע"מ. מס הכנסה נגבה באופן אישי מכל שותף לפי דו"ח ההכנסות שלו ולפי נקודות המס שיש לו. בנוסף, במקרה של שותפות בין שני עוסקים פטורים, תקרת הרווח השנתית חלה על העסק ולא על כל אחד מהשותפים (כך שאם אתם צופים שהעסק יכניס מעל ל-107,692 ש"ח בשנה, מומלץ להירשם כשותפות מורשית מראש)

שותפים עסקיים

פירוק שותפות עסקית

כדאי לפרק שותפות עסקית באחד משני התרחישים הבאים:

חוסר אמון - אם אתם חשים שאין ביניכם לבין השותף השני אמון, ושאתם לא סומכים עליו שהוא עומד במילה שלו ודואג לעסק.

חוסר הסכמה על מטרות העסק - יכול להיות שעם הזמן כל אחד מהשותפים רוצה למשוך את העסק לכיוון אחר, ואתם כבר לא יכולים לעבוד ביחד. במקרה כזה עדיף להיפרד כידידים.

אם התכוננתם נכון מראש, פירוק השותפות כבר מעוגן בהסכם השותפות ביניכם, וחשוב לפעול בדיוק כפי שסיכמתם מראש. תכננו את תהליך הפירוק בצורה מסודרת, חלקו ביניכם את הנכסים והלקוחות, והקפידו לסגור את כל החובות וההתחייבויות של העסק. מומלץ לפרק את השותפות העסקית בליווי בורר או מגשר ששני הצדדים מסכימים עליו.

פירוק שותפות עסקית

שותפים עסקיים במידרג

אם אתם מתכננים להופיע במידרג בתור שותפים, שימו לב שרק אחד מכם יוכל להופיע בתמונה בכרטיס הספק. בחרו בשותף שיהיה אחראי על המענה לטלפונים, והוא יהיה זה שמופיע בכרטיס העסק. והכי חשוב - תתכוננו להרבה טלפונים, כי במידרג עסקים טובים מקבלים הרבה עבודה


עסקים ישרים צומחים במידרג - כאן משאירים פרטים


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.