מוקד מידרג: 1-700-707-233

חופשת לידה לעצמאית


בתור נשים עצמאיות ובעלות עסק בעצמכן, בטח כבר הכרתן מספיק חוקים שאמורים לעזור לכן לנהל אותו בצורה מיטבית. אבל בכל מה שקשור להתנהלות בזמן חופשת לידה לעצמאית, זה כבר עסק אחר… אם גם אתן עוד מתבלבלות בין מענק לידה, דמי לידה והאם חופשת לידה היא באמת חופשה - רגע לפני היציאה לחופשת לידה לעצמאית ריכזנו את כל המידע שתצטרכו (כולל האותיות הקטנות).


עצמאיות במידרג עובדות הרבה, הצטרפי גם את ותוכלי ליהנות מלקוחות גם לפני חופשת הלידה וגם אחריה.


עושים סדר לפני היציאה לחופשת לידה לעצמאית

בקורס הכנה ללידה תקבלו המון מידע על שלבי הלידה, למה אפשר לצפות ואיך להתכונן לתהליך המרגש הזה. מה שלא תקבלו הוא חוברת הדרכה, שתפרט מתי ואיך מקבלים את מענק הלידה או כיצד מחשבים את חופשת הלידה הבאה עליכן לטובה. אז בואו ננסה להתכונן ליום שאחרי ולעשות סדר במושגים: 

עגלת תינוק מענק הלידה - תשלום חד פעמי שניתן לכל יולדת ונקבע לפי מספר הילדים. 

עגלת תינוק דמי הלידה - תשלום שהוא תחליף לשכר בזמן חופשת לידה, והוא מושפע ממספר גורמים כמו כמה חודשים שילמתן לביטוח לאומי ובמקרה של עצמאיות גם גובה התשלום למס הכנסה. 

עגלת תינוק חופשת הלידה - היא נגזרת של משך הזמן ששילמתן לביטוח לאומי ומהווה את התקופה בה יתאפשר לכם לשהות עם התינוק החדש ולטפל בו.

 

חופשת לידה לעצמאית

מענק לידה לעצמאית

בגדול, כל אישה שיולדת בישראל זכאית למענק לידה. כן, לא משנה אם היא עצמאית, שכירה או מובטלת. קבלת מענק הלידה מתבצעת באופן אוטומטי, לאחר שבית החולים או המעסיק מעבירים את הפרטים הרלוונטיים למוסד לביטוח לאומי. סכום מענק הלידה נקבע באופן מדורג, לפי מספר הילד במשפחה. 

אנחנו יודעים שהאחים הקטנים הם הכי חמודים במשפחה, אבל דווקא בהקשר של מענק הלידה, עליהם תקבלו סכום נמוך יותר. עבור הילד הראשון היולדת תהיה זכאית למענק בסך 1,986 שקלים, עבור הילד השני מענק הלידה יהיה בשווי של 894 שקלים ומהילד השלישי והלאה המענק יהיה בגובה של 596 שקלים.


חישוב דמי לידה

בשביל שנחשב נכון את דמי הלידה לעצמאית, נצטרך להכיר את גובה התשלום שיגיע ליולדת בזמן חופשת הלידה.
ההגדרות של הביטוח הלאומי למי נחשבת עצמאית זכאית לדמי לידה:

מספר 1 עצמאית שעובדת כ-20 שעות שבועיות או יותר.

מספר 2 עצמאית העובדת 12 שעות שבועיות יתרון הכנסה של כ-1,781.

מספר 3 עצמאית שמייצרת הכנסה חודשית של כ-50% מהשכר הממוצע במשק ומעלה.

 

עבודה בזמן חופשת לידה

 

מחשבון מה יהיה סכום דמי הלידה? 

מחזור ההכנסות של עצמאית משפיע מן הסתם על גובה דמי הלידה. החישוב נעשה בצורה הבאה: סך ההכנסות מתחלק במספר הימים של תקופת החישוב. כך הכנסות של שלושה חודשים יתחלקו ב-90 ומומצע הכנסות של שישה חודשים יתחלק ב-180. הסכום המלא של דמי הלידה מגיע בפעימה אחת אל חשבון הבנק שתבחרו לתת את פרטיו במחלקת יולדות.

תינוק משקפיים גובה דמי הלידה הסופיים יחושב על פי השומה של השנה הקודמת או שנת הלידה, הגבוהה מבין השתיים. לרוב, השלב הראשון של חישוב דמי הלידה מתבסס על תשלומי המקדמות שנקבעו מול הביטוח הלאומי, ובשלב השני יתקיים חישוב נוסף, שיקבע לפי השומה סופית ששולמה למס הכנסה. 


כמה זמן אורכת חופשת לידה לעצמאית

משך הזמן בו עצמאית בחופשת לידה תהיה זכאית לדמי לידה ולחופשה עצמה, יוגדר לפי התקופה בה שילמה לביטוח לאומי, ולפי הטווחים הבאים:

זמן תשלום לביטוח לאומי:

תקופת הזכאות לחופשת לידה:

עשרה חודשים מתוך ארבעה עשר

15 שבועות 

חמישה עשר חודשים מתוך עשרים ושתיים

15 שבועות

שישה חודשים מתוך ארבעה עשר

8 שבועות


מותר לעצמאית לעבוד בחופשת הלידה?

בשורה התחתונה, בעלות עסקים הנמצאות בחופשת לידה לעצמאיות לא יכולות לעבוד בזמן החופשה. אבל במוסד לביטוח לאומי כן מאפשרים לבצע פעולות הכרחיות לתחזוקה שוטפת של העסק ואת האישור לזה אפשר לקבל דרך טופס בקשה לשימור ותחזוקת העסק במהלך תקופת לידה לעצמאית. לצד זאת חשוב לזכור כי בגלל שאין חקיקה קבועה בחוק, האישור לעבודה בזמן החופשה מאפשר עבודה בהיקף של עד ''רבע משרה'' ולעיתים גם לא מאושר בכלל. 

 כדאי לדעת: עצמאיות שמדורגות במידרג, לא צריכות לדאוג לתחזוקה של פרסום העסק שלהן, בכל שלב הן יוכלו לסמן מתי הן זמינות שוב לעבודה, ולהופיע מחדש באתר. לעוד פרטים הרשמו בטופס ההצטרפות.

 

עצמאית בחופשת לידה

מקרים מיוחדים ביציאה לחופשת לידה לעצמאית

בכדי שלא תפספסו את הזכויות המגיעות לכם, ותוכלו להנות ברוגע עם התינוק החדש, ריכזנו עבורכן את המידע שיוכל להפוך את היציאה לחופשת הלידה להרבה יותר קלה. המעבר בין שגרה עמוסה ביומיום לבין ההפסקה הכמעט טוטאלית שדורשת חופשת לידה לעצמאית, יכול להיות מורכב ואפילו קצת מבלבל. אם אתן עדיין לא בטוחות איך לחשוב את דמי הלידה המגיעים לכן, או צריכות מענה עבור מקרים ספציפיים כמו שמירת היריון או יציאה מוקדמת לחופשת לידה - תמיד תוכלו להיעזר ברואי החשבון ועורכי הדין המדורגים במידרג ולקבל מענה אישי עבורכן.

שיהיה במזל טוב! מתנה


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.