מוקד מידרג: 1-700-707-233

חוק העסקת נוער


אם אתם בעלים של עסק שמעסיק קטינים, בין אם בחודשי הקיץ או לאורך כל השנה, תצטרכו להכיר את חוק העסקת נוער. החוק מבדיל בין בני נוער מתחת לגיל שש עשרה ומעל שש עשרה, ובנוסף לא מאפשר למעסיקים להעסיק קטין מעל ל-40 שעות שבועיות. מה עוד תצטרכו לדעת כמעסיקים של קטינים? הכל בשורות הבאות


גיל העסקת נוער

על פי החוק להעסקת נוער, יש הבדל בין עובדים קטינים בני 16 ומעלה ובין עובדים שעדיין לא הגיעו לגיל 16. סיכמנו לכם את זה בטבלה מסודרת:

גיל

כמות שעות עבודה מותרת ביום 

כמות שעות עבודה מותרת לפני חג/יום מנוחה

סה''כ שעות מותרות בשבוע 

מתחת גיל 16

עד 8 שעות

עד 7 שעות

40 שעות

מעל גיל 16

עד 9 שעות - בעבודה בה עובדים 5 ימים ועד 8 שעות במקום בו עובדים 6 ימים בשבוע

עד 7 שעות

40 שעות

 

שימו   אין להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 במהלך שנת הלימודים, אלא רק בחופשות. העסקת בני נוער מתחת לגיל 16 בזמן שנת הלימודים, מותרת רק בקבלת אישור מיוחד.


עסקים במידרג נהנים מחשיפה גדולה יותר - להצטרפות השאירו פרטים כאן


אישור רפואי לצורך העסקת נוער

לפני העסקת קטינים תצטרכו לדרוש אישור רפואי. 
האישור הרפואי יהיה מורכב בדרך כלל ממספר בדיקות: ראיון בעל פה עם רופא משפחה, בדיקה גופנית כללית, ובדיקת ראיה ושמיעה. בעבודות מסוימות תצטרכו הערכה של רופא תעסוקה בנוסף לבדיקה של רופא משפחה, כמו עבודות נגרות, ריתוך ועבודות אחרות המפורטות כאן בתקנות לחוק העסקת נוער.


העסקת קטינים - תנאי שכר

שכר מינימום לבני נוער משתנה לפי גיל העובדים: 

גיל

שכר מינימום שעתי

שכר חודשי למשרה מלאה

אחוז משכר עובדים בגירים

עד גיל 16

22.54 ש''ח

3,900.22 ש''ח

70%

עד גיל 17

24.15 ש"ח

4,178.87 ש''ח

 75%

עד גיל 18

26.73 ש"ח

4,624.55 ש''ח

  83%

 

פעמון אזהרה חשוב לדעת - על פי החוק להעסקת נוער, גם זמן הכשרה והתלמדות נחשב כזמן עבודה, ותצטרכו לשלם עליו משכורת גם אם הקטין לא המשיך בעבודה בסופו של דבר.


העסקת קטינים - שעות וימי מנוחה

החוק להעסקת נוער מתייחס גם לזמן מנוחה בשעות העבודה, ולא רק לימי המנוחה: 

נקודה זמן הפסקה - ביום עבודה בן שש שעות לפחות, בן נוער יהיה זכאי לארבעים וחמש דקות הפסקה ביום כשחצי שעה ממנה תהיה רצופה ושאר הזמן יכול להיות מחולק.

נקודה נוכחות בהפסקה - קטין שיוצא להפסקה בת חצי שעה, לא חייב להיות נוכח במקום העבודה. אם אין עובדים כלל ותפקוד העסק ייפגע, אפשר לדרוש ממנו להישאר במקום העבודה בזמן ההפסקה. 

נקודה תשלום שעות נוכחות בהפסקה -  מעסיקים לא חייבים לשלם על זמן ההפסקה של הקטינים, וההפסקה לא נחשבת לחלק משעות העבודה.

זמן אנחנו בטוחים שאנחנו לא באמת צריכים לומר את זה, בכל זאת - על פי חוק הפסקת שירותים לא נכללת בזמן ההפסקה של בני הנוער, ולמעסיק אסור למנוע יציאה לשירותים או לחשב זמן שירותים כחלק מזמן ההפסקה.

בן נוער עובד בהובלות

 

העסקת קטינים בלילה וביום מנוחה

על פי החוק להעסקת נוער, בשביל עובד קטין יהודי, יום המנוחה הקבוע בחוק הוא יום שבת ואסור להעסיק אותו. אם מדובר בעובד קטין לא יהודי, מותר לעובד לבחור ביום ראשון, שבת או שישי בתור יום מנוחה. בנוסף ליום מנוחה קבוע בחוק, עובדים קטינים יכולים לבחור שלא לעבוד ביום חג ולמעסיק אסור להפלות אותם בגלל זה. 

החוק אוסר על העסקת קטינים בשעות הלילה. מתחת לגיל 16 מותר לקטינים לעבוד עד השעה שמונה בערב ואסור להם לעבוד לפני השעה שמונה בבוקר. מעל גיל 16 מותר לבני נוער לעבוד עד השעה עשר בלילה, ובשעות הבוקר מותר להם לעבוד החל מהשעה שש בבוקר. 

חוזה שכירות לעסקחשוב לדעת - שר העבודה יכול לאשר במקרים מסוימים העסקת קטינים בשעות הלילה. אחת הדוגמאות לכך היא בזמן מלחמת חרבות ברזל, אז הותר לעובדים מגיל 16 לעבוד עד השעה 23:00, אם מקום העבודה שלהם נחשב נחוץ או זקוק לעובדים.


באילו עבודות אסור להעסיק קטינים

החוק להעסקת נוער עוסק על העסקת קטינים בעבודות שיכולות לסכן אותם או את תהליך הגדילה שלהם, בין אם קיים סיכוי לזה שייחשפו לחומרים מסוכנים או ירימו משקלים שיכולים לגרום לנזק רציני. באופן עקרוני, לקטינים אסור לעבוד בעבודות שכוללות תהליכי ייצור, עבודה בגובה, במקומות קרים מדי או חמים מדי. את הרשימה המלאה למקומות בהם אסור להעסיק קטינים, תוכלו למצוא כאן.

 

העסקת בני נוער - הסעות ומס הכנסה

אלה התנאים בחוק העסקת בני נוער בתחומים ההסעות ומס הכנסה:  

נקודה במקרה שהקטין סיים לעבוד בשעה שאין בה תחבורה ציבורית, תהיו מחוייבים לדאוג לו להסעה. 

נקודה לקטינים שעושים שימוש בתחבורה ציבורית מגיעה הנחה, ובגלל זה תשלמו את התעריף המוזל אחרי ההנחה ולא את התעריף המלא. 

נקודה לבני הנוער ינוכה מס הכנסה החל ממשכורת גבוהה מ-7,621 ש"ח בחודש לנער ו-8,485 ש"ח בחודש לנערה. 


העסקת קטינים - דמי הבראה וביטוח לאומי

תשלום דמי הבראה לקטינים

כסף החוק להעסקת נוער מחייב את המעסיקים לשלם דמי הבראה גם לעובדים מתחת לגיל 18. התנאי לתשלום של דמי הבראה הוא השלמת שנת עבודה.

כסף במקרה שהעובד או אתם הודעתם על פיטורים או התפטרות לאחר שנת עבודה, העובד יהיה זכאי לדמי הבראה גם אם ההודעה נמסרה לפני סוף השנה. 

כסף אם החלטתם לסיים בצורה מיידית העסקה של העובד ושילמתם לו שכר על תקופה של הודעה מוקדמת (חודש למי שעבד עד שנה), העובד לא יהיה זכאי לדמי הבראה.

בן נוער עובד במוסך

 

תשלום ביטוח לאומי לקטינים

בכל הקשור לתשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות, בני הנוער פטורים מתשלומים אלו גם אם הם עובדים. מי שמשלם ביטוח לאומי על נוער עובד אלו אתם המעסיקים, באופן מדורג: עד 60% מהשכר הממוצע במשק, תשלמו 0.48% ומעל ל60% מהשכר, תצטרכו לשלם 2.12%. 

לוגו ביטוח לאומי שימו לב - חל איסור על ניכוי דמי ביטוח לאומי משכרם של קטינים!


סיום העסקת קטינים - התפטרות ופיטורים

כמעסיקים תצטרכו לתת הודעה מוקדמת במקרה של פיטורים וגם העובד יצטרך לתת הודעה מוקדמת במקרה של התפטרות.

עיפרון פיטורים של בני נוער - מעסיק שרוצה לפטר בן נוער יצטרך להודיע לו על כך מראש בכתב, ובתקופה שתתאים לוותק שצבר במקום העבודה. 

עיפרון התפטרות של בני נוער - בדומה למעסיק, גם בן נוער שמתפטר ממקום העבודה יצטרך לתת הודעה מוקדמת בכתב ובהתאם לזמן העבודה.

הזכות לקבלת פיצויים משתנה עבור בני נוער: כשמדובר בבני נוער העומדים בפני גיוס או שירות לאומי, הם זכאים לקבל פיצויים ממקום העבודה, אם עבדו שנה שלמה. בן נוער שהתפטר מסיבה אחרת, שאינה גיוס או שירות לאומי, לא יהיה זכאי לקבלת פיצויים.

את חישוב כמות הזמן שנדרש העובד לתת לאחר שקיבל הודעת פיטורים ולהפך, ניתן לראות כאן


אין לעשות שימוש בתוכן ללא אישור בכתב (ניתן לקבל אישור בתנאים מסויימים). שימוש בתכנים ללא אישור מהווה הפרת חוק זכויות יוצרים ויהווה עילה לתביעה.